Ten tekst chodził za mną kilka dni, a natchnieniem była dla mnie znajoma, która szukała pomocy dla bliskiej osoby w rodzinie ale i nie tylko ponieważ ja sama na początku swojej drogi nie wiedziałam, gdzie iść i czego tak naprawdę potrzebuję. Błądziłam od psychiatry do psychologa, a po roku dopiero do terapeuty. Ponieważ nie wiedziałam że jest taki ktoś jak terapeuta. A psychiatra stwierdził że mam go omijać szerokim łukiem bo nie jestem chora, a psycholog że mam tylko lekkie rozchwianie emocjonalne. A ja cierpiałam i nie wiedziałam dlaczego. Dopiero po roku mojego szukania i dociekliwości znalazłam odpowiedź. Mam nadzieję że ten wpis pomorze Ci podjąć szybszą i trafniejszą decyzję. Dzięki temu skróci Twoje cierpienie.

Psycholog kliniczny- Zajmuje się profilaktyką zaburzeń. Jest osobą, która na podstawie zebranego wywiadu lub przeprowadzenia odpowiednich testów może postawić diagnozę i dobrać odpowiednią formę pomocy. Pomaga oraz wspiera w radzeniu sobie z codziennymi problemami. Zazwyczaj chodzi o radzenie sobie ze stresem, problemami w pracy, czy kontaktach z innymi ludźmi. W praktyce wygląda to tak, że albo pacjent sam zgłasza się do psychologa lub zostaje skierowany do niego przez psychiatrę celem postawienia diagnozy. Psycholog przeprowadzi rozmowę tak zwany wywiad, na kolejnej wizycie zostaną wręczone pacjentowi testy do wypełnienia i na tej podstawie zostaje wydana opinia / diagnoza, która ma pomóc w określeniu natury problemu oraz wskazaniu jego przyczyn i konsekwencji. Dzięki temu lekarz psychiatra, czy terapeuta będą wiedzieć, jakiej udzielić pomocy. A sama osoba zainteresowana otrzymuje świadomość o tym co się z nią dzieje, co już może dawać pewien komfort psychiczny. Psycholog nie przepisuje leków.

Psychiatra- Również diagnozuje daną osobę poprzez przeprowadzony z nią wywiad. Głównie pyta o obecną sytuację życiową, powód przyjścia, czy pacjent ma myśli samobójcze, sprawdzi również koncentracje pacjenta, czy nie ma zaników pamięci. Po zebraniu całości obrazu pacjenta, psychiatra dobiera odpowiednią dawkę leków, które mają pomóc przywrócić prawidłowe funkcjonowanie organizmu za nim jednak to zrobi może również zlecić konsultacje neurologiczną i badania laboratoryjne, oraz wykonanie testów psychologicznych do wystawienia diagnozy psychologicznej. Następnie zaleca wizyty kontrolne, dzięki którym może monitorować postępy w leczeniu lub ich brak, zmniejszać lub zwiększać dawki leków, a w przypadku kiedy dany leki nie sprawdza się zmienić go na inny. Do psychiatry możesz zgłosić się sam lub zostać skierowany przez lekarza pierwszego kontaktu, terapeutę, czy psychologa.

Terapeuta- Terapeuta zajmuje się pomocą pacjentowi/ klientowi w znalezieniu przyczyny jego obecnej sytuacji i rozwiązaniu danego problemu, pracuje z emocjami, poczuciem własnej wartości, pomaga poprzez różne techniki ( w zależności w jakim nurcie ukończył szkołę, lub jakie ma przebyte kursy.) Głównym celem terapeuty jest wsparcie w trudnych momentach życia, pomoc w przeżyciu bolesnych i traumatycznych sytuacji, usamodzielnienie pacjenta, wzmocnienie jego poczucia własnej wartości. Uświadomienie go, że jego życie zależy od niego. Pomaga również zmienić destrukcyjne nawyki, wyjść np. z uzależnienia, depresji. Pomaga zrozumieć jakie mechanizmy kierują pacjentem, daje konkretne techniki na zmianę tych mechanizmów. Podczas pracy terapeuta i pacjent są aktywni. Co oznacza że oboje angażują się w proces terapeutyczny. Do terapeuty możesz zgłosić się sam lub zostać skierowany przez lekarza pierwszego kontaktu, psychologa, psychiatrę. Terapeuta nie przepisuje leków, nie diagnozuje zajmuje się tylko pracą z emocjami, przekonaniami i myślami.

To jaką drogę wybierzesz zależy od Ciebie od tego czego potrzebujesz, jaka jest skala problemu, jak sobie radzisz na co dzień. Jeden wariant nie wyklucza drugiego. Możesz chodzić do psychiatry i psychologa, terapeuty i psychiatry, psychologa i terapeuty lub do jednej osoby. Wszystko zależy od Ciebie. Z mojego doświadczenia wynika, że większość problemów wynika z dzieciństwa, poprzednich wcieleń, braku akceptacji i nieświadomości, jak prawidłowo dbać o swoje emocje, granice i energetykę. Więc zajęcie się tymi tematami, jest podstawą do odzyskania spokoju i równowagi, psychicznej, fizycznej i emocjonalnej. Co znaczy że jeśli chcesz realnej zmiany w swoim życiu to praca nad sobą z terapeutą jest do tego dobrym fundamentem. (ale nie jedyną drogą, są jeszcze trenerzy, uzdrowiciele duchowi i inne nurty pomocowe) Kiedy warto wybrać się na wizytę do wyżej wymienionych osób? Między innymi, gdy czujesz że sytuacja cię przerasta, gubisz się i nie jesteś wstanie spokojnie przeżyć dnia, masz myśli samobójcze, obniżony nastrój, czujesz pustkę ale i wtedy kiedy po prostu chcesz poprawić jakość swojego życia. (lista jest długa) Mam nadzieję że teraz łatwiej będzie Ci rozróżnić jedną profesję od drugiej.

Namaste

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

I accept the Privacy Policy

%d bloggers like this: